13 aprilie 2010

Povestea lui Page Rank

Citind ieri un articol de pe Search Engine Journal intitulat Beginners's Guide to Link Metrics, am descoperit un document cu valoare aproape istorica si o lectura cel putin interesanta pentru toti cei interesati de SEO. Este vorba despre versiunea prescurtata a lucrarii de doctorat a lui Sergey Brin si Lawrence Page, fondatorii Google. Lucrarea se intitula The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine si trata evident despre un motor de cautare aflat inca in faza de cercetare, pe numele lui Google. Ma voi folosi de aceasta descoperire pentru a va prezenta povestea lui Page Rank (sau eticheta sub care se ascunde tot demersul de optimizare off-site al unui website).

Daca nu esti absolvent de Automatica si sisteme de informaţii, lucrarea te va pierde cu siguranţă la un anumit punct. La modul intuitiv este probabil cea mai clara descriere a felului in care functioneaza Google ca motor de cautare, a arhitecturii sale si a principiilor pe care a fost construit initial.

Ceea ce mi se pare fascinant este felul in care aceasta lucrare scoate in evidenta un lucru foarte simplu: felul in care Google a revolutionat web search-ul. Pentru a spune varianta scurta, inainte de existenta Google, paginile web erau ierarhizate exclusiv in functie de continutul lor. Rezultatele de pe motoarele de cautare existente erau astfel foarte heterogene si nu intotdeauna cele mai utile. Noutatea introdusa de cei 2 de la Google a fost folosirea Page Rank-ului si a link-urilor hypertext dintre paginile web ca elemente de ierarhizare a rezultatelor.

Page Rank

Asa cum se explica in lucrare, intr-un mediu atat de lipsit de control cum este WWW-ul, informatiile exterioare unei pagini web sunt de mare importanta in evaluarea si tratarea acesteia pe un motor de cautare. Astfel de informatii exterioare sunt: reputatia sursei de informatii, frecventa continutului nou, calitatea, popularitatea si utilizarea unui continut web, referintele care se fac la el.

Page Rank (a carui denumire vine de la fondatorul sau Lawrence Page) este un indicator de calitate a unei pagini web, ca o nota (pe o scara de la 1 la 10) data unei pagini web in urma analizei structurii de link-uri in care aceasta pagina se situeaza. Sau cum explica cei de la Google, Page Rank este o "masura a fortei de citare" a unei anumite pagini web. Cu cat o pagina are un continut de calitate si util celor care folosesc Internetul, ea va fi reluata, citata si folosita ca referinta in alte pagini de internet. Astfel Page Rank-ul unei pagini va depinde de numarul de link-uri pe care le primeste de la alte site-uri (backlink-uri).

In formula sa de calcul, algoritmul Page Rank-ul se arata putin mai detaliat:

- nu toate backlink-urile sunt tratate la fel. Page Rank-ul unei pagini web este o functie a Page Rank-ului paginilor care o citeaza (trimit link catre ea). Cu cat sursele de backlink-uri ale unei pagini sunt mai populare (Page Rank mai mare) cu atat Page Rank-ul paginii de destinatie va fi mai important. In alta ordine de idei, un link venit de pe o sursa de incredere valoreaza mai mult decat o multitudine de backlink-uri de pe site-uri care au notorietate minima (Page Rank mic).

- valoarea unui backlink venit de pe o pagina A este ponderat de numarul de link-uri externe pe care aceasta le are. Cu alte cuvinte, valoarea unui backlink catre o pagina web se diminueaza cu numarul de link-uri prezente pe pagina A. O pagina isi imparte in mod egal Page Rank-ul intre link-urile pe care le are.

La fel de intuitiv, cei 2 de la Google explica Page Rank in felul urmator:

PageRank can be thought of as a model of user behavior. We assume there is a "random surfer" who is
given a web page at random and keeps clicking on links, never hitting "back" but eventually gets bored
and starts on another random page. The probability that the random surfer visits a page is its PageRank.

Acesta era modelul de functionare a Page Rank-ului in momentul crearii Google. Din 1998 si pana astazi lucrurile s-au mai schimbat, si asta tot datorita imensului succes pe care Page Rank-ul l-a castigat. Obtinerea de link-uri de calitate a devenit o parte importanta din procesul de SEO a unui website. Schimbul de link-uri, achizitonarea de link-uri si inscrierea automata in directoare web sunt doar cateva din aspectele mai putin pozitive pe care acest fenomen le-a generat.

Intr-un post urmator voi reveni cu informatii despre cum se poate realiza o strategie de linkbuilding corecta in mediul online actual.

Pana atunci spuneti-mi ce parere aveti despre aceasta poveste descoperita in lucrarea de conceptie a motorului de cautare gigant Google.





12 aprilie 2010

Etape SEO - Evaluarea vizibilitatii

Imaginati-va aceasta evaluare ca o analiza SWOT pentru SEO.

Evaluarea vizibilitatii pe Internet urmareste urmatoarele elemente:

- care sunt cuvintele-cheie pe care un site este deja pozitionat si care ii aduc trafic (pentru aceste informatii puteti folosi tool-uri de tracking al cuvintelor-cheie, tool-uri de analiza SEO a continutului si tool-uri de tracking al traficului).
- care ii sunt concurentii pe acele cuvinte cheie (puteti afla acesti concurenti cautand manual pe motoarele de cautare acele site-uri care se afla in primele pozitii in cautari sau puteti folosi tool-uri special concepute pentru a afisa datele competitorilor)
- care este vechimea site-ului pe Internet (fiind un element pozitiv in pozitionarea pe motoarele de cautare, varsta unui website poate face orice actiune de SEO mai usoara sau mai dificila)
- gradul de notorietate in mediul online (este dat in mod general de elementele de mai sus: pozitionare pe cuvintele-cheie si nivel de trafic, si in particular de numarul de link-uri primite de pe alte site-uri, directoare web si retele sociale si de Page Rank-ul domeniului).

Aceasta evaluare este importanta pentru cel putin 2 aspecte:

- arata care este starea actuala a site-ului in termeni de vizibilitate si potentialul sau. Este practic materia prima cu care se va lucra in campania de SEO. O buna notorietate pe Internet si cuvintele-cheie pe care site-ul este deja pozitionat sunt avantaje si pot fi exploatate in promovarea ulterioara. Slabiciunile si lipsurile vor fi tratate ca prioritare si incluse in actiunile de SEO.

- SEO este un proces pe termen mediu-lung. Rezultatele lui se obtin greu si pot fi repede distruse cu alte modificari aduse unui website. De aceea este important de stiut ceea ce trebuie modificat fara a deteriora efortul depus anterior.

Voi reveni intr-un post ulterior cu detalii legate de tool-uri SEO bune de folosit in evaluarea vizibilitatii unui website precum si in realizarea audit-ului tehnic.

Daca aceste informatii vi s-au parut utile sau daca aveti intrebari, nu ezitati sa imi lasati parerea voastra in comentarii.





10 aprilie 2010

Etape SEO - Audit website

Orice proces de SEO incepe cu un audit amanuntit al website-ului in cauza: din punct de vedere economic, tehnic si al vizibilitatii pe Internet. Voi incerca in urmatoarele posturi sa fac o lista a celor mai importante elemente ce trebuie avute in vedere la inceputul campaniei SEO. Acestea sunt necesare nu numai in trasarea directiilor de actiune in cadrul optimizarii site-ului ci pot fi de mare ajutor si in stabilirea unor obiective online pe termen mediu si lung pentru cineva care vrea sa porneasca o afacere online.

Auditul de marketing

O evaluarea economica a unui website ajuta la stabilirea unor obiective clare de dezvoltare ulterioara a site-ului, atat din punct de vedere al continutului cat si al formatarii acestui continut. Cele mai importante intrebari la care trebuie sa raspunda un audit marketing, in vederea crearii unei strategii SEO, sunt:

- Care este obiectivul principal al site-ului? Vanzari, o baza de clienti, brand awearness, prezentarea unei firme, crearea unei comunitati online?

- Care este oferta site-ului? Poate fi vorba de o oferta de produse si servicii ca in cazul unui magazin online sau al unui site de prezentare, sau de o oferta informationala (articole pe anumite teme, sfaturi si bune practici, documente de specialitate, divertisment online, notorietatea unui brand etc.) In functie de obiectivul si oferta unui site se stabilesc acele actiuni care sunt asteptate din partea utilizatorilor si care vor fi promovate prin intermediul site-ului (cumpararea unui produs, completarea unui formular de contact, inscrierea la un newsletter, descarcarea unui fisier de pe site etc.). Se pot stabili astfel indicatori de performanta ai site-ului si se poate urmari in timp masura in care un site este sau nu profitabil.

O intrebare subsidiara acesteia este ce anume dintr-o oferta trebuie promovat cu prioritate prin intermediul website-ului. Ca in cazul unui magazin online care ofera o mare varietate de produse, sau in cazul unei firme care ofera mai multe categorii de produse, se poate face o alegere strategica de a promova sau de a pune in evidenta numai o parte din oferta. In cazul unui brand puternic, se poate construi cate un site pentru fiecare serviciu in parte. Dar aceasta alegere se poate face si la nivelul campaniei de SEO. Astfel se poate insista pe anumite cuvinte cheie mai mult decat pe altele la fel de reprezentative pentru site. (o alegere care evident poate fluctua in timp in functie de promotii de exemplu)

- Care este publicul tinta? Cunoasterea publicului caruia i se adreseaza un site va influenta in mod direct felul in care sunt alese cuvintele cheie (publicul tinta se poate regasi printre cuvintele-cheie: ca in exemplul "curatenie pentru firme") dar mai ales felul in care se dezvolta continutul site-ului in cadrul campaniei de SEO (un continut creat special pentru SEO va trebui sa respecte clasica regula a adaptarii mesajului la publicul caruia se adreseaza).

- Care este concurenta? Cunoasterea mediului concurential este foarte important, mai ales pe motoarele de cautare, unde un website se lupta pentru vizibilitate nu numai cu concurentii sai directi de pe o piata anume dar se lupta cu toti acei concurenti care ajung sa fie bine pozitionati pe motoarele de cautare. De exemplu: un magazin care comercializeaza calculatoare si componente PC in Bucuresti concureaza pe piata reala cu cele mai cunoscute magazine de gen din Bucuresti si, in mod restrans, cu magazinele care se afla in acelasi cartier sau centru comercial. Pe motoarele de cautare, el va concura cu toate acele magazine online care ofera aceleasi produse ca si el, magazine din toata tara si de toate taliile. Singurul criteriu concurential pe motoarele de cautare este felul in care aceste magazine reusesc se se pozitioneze in paginile de rezultate, pe anumite cuvinte cheie. Cunoasterea concurentilor pe motoarele de cautare ne ajuta sa analizam felul in care acestia se pozitioneaza si sa ajustam campania de SEO la aceasta concurenta.

Acestea sunt doar cateva din intrebarile la care e bine sa avem raspunsuri inainte de a incepe campania SEO, si asta pentru ca timpul si energia depusa in efortul de optimizare sa duca la rezultate bune.

Voi reveni in posturile urmatoare cu alte elemente referitoare la auditul unui website - I etapa intr-o campanie de SEO.

Daca aceste informatii vi s-au parut folositoare sau daca aveti intrebari, nu ezitati sa lasati un comentariu mai jos.