28 iunie 2010

Optimizarea SEO on-page

Luand in calcul ultimele evolutii ale motoarelor de cautare si a trendurilor de pe online (personalizarea rezultatelor, Universal Search, social web, real-time Search etc.), optimizarea SEO on-page a ajuns sa reprezinte doar o mica parte din procesul de SEO al unui website.

Spunand acest lucru, nu sustin totusi ca putem sari peste aceasta etapa, esentiala de altfel, in cadrul unei campanii SEO.

Ce inseamna SEO on-page


Optimizarea on-page este una din actiunile fundamentale de SEO. Ea consta in prelucrarea paginilor web cu ajutorul cuvintelor cheie alese, la nivelul acelor elemente care pot fi citite si analizate de motoarele de cautare.

La modul sintetic, prelucrarea cuvintelor cheie in cadrul optimizarii on-page se face in urmatoarele elemente:

- denumirea URL-urilor
- META tag-uri (in special Title)
- structura de navigare (link-uri interne: meniu de navigare, breadcrumbs, in-text links)
- continut editorial (in special in tag-urile de heading H1-H6)
- denumirea imaginilor (daca pentru website-ul tau acestea sunt importante)

Principii de actiune in optimizarea SEO on-page


Exista o fraza care mie imi place foarte mult cand vine vorba de SEO on-page: "Orice actiune de SEO on-page BUNA ar trebui sa treaca neaobservata in ochii utilizatorului". Pornind de la aceasta deviza, putem formula 3 principii de actiune cand vine vorba de SEO on-page :

1. Oarecum retoric, dar voi mentiona totusi: nu folosi continut ascuns doar pentru a fi bine pozitionat pe motoarele de cautare. Desi sunt practici de black hat SEO care te pot ajuta sa urci in SERP, nu e o strategie care iti va asigura trafic si clienti pe termen lung.

2. Nu iti umple pana la refuz paginile web de cuvinte cheie fara noima (aici ma refer atat la continutul textual, cat si la titlul si descrierea paginii, atributele TITLE si ALT ale imaginilor si link-urilor). Scrie continut editorial de calitate, tinand cont de cuvintele cheie SEO.

3. Limiteaza numarul de link-uri interne la acele link-uri folositoare pentru navigarea utilizatorului pe site-ul tau. Cu alte cuvinte, nu iti umple paginile de link-uri, mizeaza pe un meniu de navigare coerent si renunta la footer-ul de link-uri optimizate (Google acorda acestor link-uri mai putina importanta decat in trecut)

5 elemente esentiale in optimizarea on-page


In trecut s-a pus mult pret in SEO pe concepte de tipul densitatea cuvintelor cheie in corpul unei pagini web, optimizarea META tag-ului Description si a atributelor imaginilor si link-urilor (ALT si TITLE). Pe masura ce search marketing-ul a devenit mai complex, aceste elemente si-au pierdut din valoare (direct proportional cu locul pe care aceste elemente il ocupa in algoritmii motoarelor de cautare). Atunci, ce mai conteaza din tot ceea ce inseamna optimizarea on-page?

Pentru mine, aceasta ar fi lista scurta a optimizarilor on-page :

1. URL-uri descriptive, nu foarte lungi, care sa reflecte structura site-ului si care sa ofere indicii utilizatorului despre informatia continuta pe pagina web respectiva
2. Titlul paginii concis si descriptiv, continand cuvantul cheie pe care ai targetat pagina web respectiva.
3. Continut editorial bine structurat, continand cuvinte cheie, in special in tag-urile de heading (titlu, subtitlu etc.)
4. Link-uri interne plasate pe cuvinte cheie, de preferat in interiorul continutului textual, care sa ofere utilizatorului mai multe informatii despre produsele si serviciile tale.


Voi cum realizati optimizarea on-page? Despre care din aceste elemente ati dori sa cititi mai multe informatii? Astept parerile voastre in comment.





24 iunie 2010

Cum gasesc cele mai potrivite cuvinte cheie pentru paginile mele?

Asadar, am ajuns in etapa in care trebuie sa optimizam paginile unui website. Cum se face SEO on-page si care sunt cele mai importante locuri in care trebuie sa lucram cuvintele cheie?

Voi incerca sa raspund la aceste intrebari facand o sinteza a celor mai importanti pasi de urmat atunci cand facem optimizarea on-page a unui website. In acest post voi vorbi de o etapa preliminara optimizarii propriu-zise: targetarea paginilor pentru anumite cuvinte cheie.

Impartirea cuvintelor cheie SEO


Este ideal ca orice plan de actiune on-page sa inceapa cu targetarea principalelor pagini ale website-ului pentru anumite cuvinte cheie. Daca in momentul conceperii strategiei SEO s-a avut in vedere structura site-ului si tematica paginilor, aceasta targetare nu ar trebui sa puna probleme. Fiecarei pagini ii va reveni cuvantul (sau grupul de cuvinte cheie similare/sinonime) care este cel mai reprezentativ pentru continutul existent al paginii si care poate fi lucrat in mod natural in pagina.

Exista insa si cazuri de proiecte online care nu au nici un mesaj foarte clar despre serviciile pe care le ofera (sau daca au bine definite niste mesaje, ele nu sunt adaptate cererii de pe motoarele de cautare) si nici continut textual pe pagini, care sa exprime acest mesaj. In astfel de cazuri, optimizarea on-page presupune o modelare a continutului existent al unui website sau chiar restructurarea informatiei prin crearea de noi pagini sau categorii.

Solutii pentru o impartire optima a cuvintelor cheie SEO


- Organizati cuvintele cheie pe tematici sau familii semantice. In acelasi loc notati principalele rubrici si sub-rubrici ale website-ului. Faceti o corespondenta intre URL-uri si cuvinte cheie, dupa criteriul pertinentei si a coerentei dintre cele 2.

- Daca nu sunteti siguri ca un cuvant cheie este cel mai potrivit pentru optimizarea pe o anumita pagina, faceti o verificare a vizibilitatii website-ului pe cuvintele cheie din strategia de SEO. Un astfel de raport va ofera informatii despre URL-urile deja pozitionate si cuvintele cheie corespunzatoare acestor pozitionari.

- In cazul in care pentru o pagina se pot lucra mai multe cuvinte cheie, puteti opta pentru optimizarea lor impreuna in continului paginii (daca acesta va permite) sau puteti alege sa puneti in evidenta acel cuvant cheie mai cautat si mai concurential.

- Pentru a evita concurenta interna (competitia mai multor pagini ale unui website pe aceleasi cuvinte cheie, numita si canibalizare), este de evitat folosirea aceluiasi cuvant cheie pentru optimizarea on-page a unor pagini diferite. Pentru website-urile cu o structura mai bogata, se poate merge pe varianta optimizarii aceluiasi cuvant cheie pe mai multe pagini de acelasi tip (de exemplu fisele de produs dintr-o anumita subcategorie), avand grija in acelasi timp ca optimizarea sa se faca in context (folosirea cuvantului cheie in expresii diferite), facilitand astfel si pozitionarea pe long-tail.

Ati intampinat vreodata dificultati in alegerea paginilor pentru optimizarea anumitor cuvinte cheie? Astept parerile voastre in comment.





22 iunie 2010

5 extensii SEO in Google Chrome

Desi nu mi-am creat inca un obicei din a-l folosi, imi place Google Chrome. Si imi plac mai ales extensiile SEO disponibile pentru acest browser, in primul rand pentru ca sunt mai bine organizate si se afiseaza mult mai sintetic si mai placut vizual (in comparatie cu add-on-urile de la Firefox).

Instalarea extensiilor SEO pentru Chrome


Instalarea extensiilor se face foarte usor mergand la pagina dedicata lor sau navigand pana la pagina de gestionare a extensiilor din toolbar-ul Google Chrome (coltul dreapta sus al browser-ului)



In pagina de cautare a extensiilor puteti da un search doar pentru acele extensii care va intereseaza. La cautarea dupa cuvantul SEO, se afiseaza 33 de rezultate, ceea ce inseamna 33 de extensii SEO, toate foarte usor de instalat si disponibile in acelasi toolbar. Comod nu-i asa? Numarul lor total depaseste lejer 5000, dar ma voi rezuma la cele care ne ajuta in activitatile noastre de SEO.

Toate extensiile pentru Google Chrome instalate pot fi apoi accesibile din bara de navigare in felul urmator:



Ce extensii SEO folosesc in Google Chrome


Multe din aceste extensii ofera aproape acelesi informatii (in special la capitolul Page Rank, Alexa Rank etc.). Eu am facut o sortare in functie de popularitate si de numarul de utilizatori. E posibil ca unele din acestea sa va fie cunoscute si din Mozilla Firefox.

Asadar, un TOP 5 al celor mai utile extensii SEO pentru mine ar fi:

1. SEOQuake - este deasemenea unul din cele mai cunoscute toolbar-uri SEO pentru Firefox. Functionalitati:
- SEObar (afiseaza informatii SEO despre o pagina web atunci cand aceasta este deschisa in browser sau cand se afiseaza in SERP, aceste informatii se refera la: pagini indexate si link-uri externe pe Google, Yahoo si Bing, Page Rank, Alexa Rank, SEMRush Rank, Domain Age, link-uri interne si scurtaturi catre Whois, Keyword Density tool, codul sursa). Acest toolbar poate ingreuna, atat vizual cat si la viteza de incarcare, pagina. Eu nu il folosesc decat atunci cand am nevoie.
- tool de comparare a link-urilor interne si externe pentru mai multe domenii
- functie de semnalare a link-urilor care se afla in Nofollow



2. Chrome SEO - ofera un tabel sintetic cu informatii despre pagini indexate, backlink-uri si alti indicatori de trafic si de popularitate (Alexa Rank, Compete Rank, Quantcast, SEMRush, site-uri de bookmarking) precum si informatii despre statusul HTTP, cache, sitemap si Robots.txt, localizarea serverului si DNS. Aceasta extensie mi se pare foarte utila atunci cand facem verificari rapide sau rapoarte care necesita date comparative exacte.



3. META SEO inspector - are ca functionalitate principala afisarea intr-o casuta in josul paginii a principalelor elemente SEO din header: titlu, descriere,keywords, tag-uri de verificare de la Webmaster Tools, scripturi si frame-uri etc.
Informatiile se pot afisa si intr-un nou tab, fiind mult mai usor de copiat si de folosit offline. Extensia ofera deasemenea multe link-uri catre tool-uri online utile pentru SEO, unele deja mentionate mai sus, altele mai putin cunoscute cum ar fi: Keyword density Analyzer de la WMtips.com, Serversiders.com, BackTweets sau Copyscape.



4. SEO Site Tools - cumuleaza intr-o singura fereastra diversele elemente prezente in extensiile de mai sus, combinand elementele SEO externe (indicatori si prezenta pe Social Media) cu elemente SEO din pagina, informatii despre server si recomandari pentru ameliorarea acestora. Daca aveti nevoie sa analizati starea unei pagini din punct de vedere SEO in doar cateva minute, acest tool este cel mai folositor.



5. SEO SERP - este o extensie care permite aflarea rapida a pozitionarii in SERP-ul Google a mai multor website-uri, pe acelasi cuvant cheie. Limita acestei extensii este absenta Google.ro din lista motoarelor pe care se poate efectua cautarea. In schimb, pentru cei care au nevoie de Google.com de exemplu, extensia poate fi foarte utila, salvand mult timp pentru cautari punctuale de pozitionari pe cuvinte cheie.



Voi mai mentiona aici si Firebug care se afiseaza si functioneaza exact ca pentru Firefox, cu precizarea ca este accesibil tot din meniul din bara de navigare a browser-ului, dar si Woorank, o aplicatie online care efectueaza o verificare rapida a unui domeniu din punct de vedere SEO (oferind in cateva secunde un raport complet pentru SEO on-site si off-site - unul din cele mai bune tool-uri din punctul meu de vedere) si care are in Google Ghrome o extensie dedicata.


Ce alte extensii SEO pentru Google Chrome folositi si vi se par utile? Astept parerile voastre in comment.