1 iunie 2010

Etape SEO - Strategii de cuvinte cheie

Alegerea cuvintelor cheie pentru SEO nu este tocmai o stiinta. Si totusi, ea se poate dovedi a fi un proces complicat si anevoios, mai ales pentru website-urile mari. Iar usurinta in a constitui o strategie de cuvinte cheie care sa functioneze nu vine decat dupa multa practica si multe incercari. De aceea, continui discutia despre keyword research, concentrandu-ma de data aceasta asupra a ceea ce as putea numi "optimizarea listei de cuvinte cheie".

Cuvinte cheie care aduc trafic


Asa cum spuneam intr-un post anterior, felul in care alegem cuvintele cheie pentru SEO va determina dezvoltarea ulterioara a site-ului din punct de vedere al vizibilitatii pe motoarele de cautare si calitatea traficului generat. De obicei, strategia de cuvinte cheie contine un numar finit de cuvinte, alese in functie de continutul/ofertele pe care vrem sa le punem in evidenta in eforturile de promovare online. Definirea unor cuvinte cheie ca obiective in strategia de SEO este importanta si pentru a mai buna trasabilitate si masurare a efectelor actiunilor de SEO in timp.

Cu toate acestea, lista de cuvinte cheie nu ramane decat un etalon, traficul va fi generat in mod natural din mult mai multe surse (cuvinte cheie) decat cele alese drept obiectiv si "lucrate" pe un website. Si spunand natural, ajung si la teoria lui Long Tail Keywords, conform careia cuvintele cheie putin cautate pe motoare (in mod individual) reprezinta (cumulat) mare parte din traficul unui website. Analizand traficul oricui website pe o perioada consistenta de timp, aceeasi repartitie a traficului poate fi observata, de forma:



sursa: www.surchsquad.com

Desi mai putin cautate pe motoarele de cautare, cuvintele long-tail sunt mai specifice si sunt de cele mai multe ori folosite de utilizatori care stiu ce vor si, de ce nu, care sunt pregatiti sa devina clienti. Ele sunt de preferat in SEO, pentru ca aduc conversii si sunt mult mai usor de pozitionat.

Insa la nivel de concepere a unei strategii SEO, in amonte de orice optimizare on-site, a merge pe varianta unei multitudini de cuvinte cheie long-tail nu este de cele mai multe ori suficient. Trecand peste situatiile in care un domeniu de nisa nu are foarte multe (poate deloc) cuvinte cheie long tail (am intalnit asta destul de des pe .ro), ele pun probleme in momentul optimizarii lor on-page, din punct de vedere al coerentei pe care aceste optimizari le ofera continutului unui website.

Cuvinte cheie coerente


Pentru a castiga aceasta coerenta SEO la nivelul intregului website, optimizarile nu trebuie sa vizeze numai landing page-ul unui anumit cuvant cheie ci intreg path-ul (directoare, subdirectoare) de acces la acea pagina. Structura website-ului (conceputa in mod coerent) este un factor important pentru pozitionarea paginilor web luate in mod individual, in special pentru Google. Iar structura informatiei web trebuie sa se reflecte si in strategia de cuvinte cheie.

Acest lucru se traduce prin alegerea de familii semantice care cuprind atat cuvinte cheie generice cat si variantele lor long tail optime. Pentru a continua exemplul din imaginea de mai sus, strategia de cuvinte cheie pentru categoria de pantofi a unui website ar trebui sa mearga de la general la particular creand un "nor de cuvinte cheie" din aceasi familie. De exemplu:

pantofi
vanzare pantofi
pantofi barbati
pantofi sport barbati
vanzare pantofi sport barbati


Optimizarile pe cuvinte cheie de genul acesta functioneaza in 2 sensuri:

- intaresc pozitionarea pe cuvantul cheie long-tail (pentru ca pagina finala de produse este coerenta semantic cu structura care ii precede - categie/subcategorie)
- intaresc pozitionarea pe cuvantul cheie generic (in timp) pentru ca acel cuvant generic este lucrat la nivelul intregii categorii, in mai multe variante sau contexte semantice.

Cuvinte cheie diversificate


Faptul de a urmari structura informationala dintr-un website in constituirea strategiei de cuvite cheie nu condamna procesul de SEO la rigiditate. Dimpotriva, o strategie de cuvinte cheie optima va lua in considerare si diversitatea practicilor pe motoarele de cautare si a obisnuintelor lingvistice. Foloseste expresii sinonime si versiuni ale aceluiasi cuvant cheie (de exemplu singular/ plural) - daca acestea sunt cautate pe motoare - pentru a atrage maximum de trafic dintr-o cautare.

Acest mod de a constitui strategia de cuvinte cheie permite pozitionarea pe o multitudine de cautari, oferind intr-un fel control asupra long-tail-ul generat. Limita pana la care un website suporta aceasta diversitate (si la care ea incepe sa dauneze coerentei si pozitionarii) depinde de la caz la caz si trebuie testat pe fiecare pagina web in parte.

Voi cum procedati atunci cand concepeti o strategie de cuvinte cheie? Care sunt criteriile dupa care va ghidati?

Asteptand parerile voastre, iata cateva din articolele care mi se par cele mai reusite pe acest subiect:

Mai multe despre long tail

Despre long tail cu Avinash Kaushik

Despre cuvinte cheie si structura site-ului

Despre obiectele cuvintelor cheie





Articole din aceeasi categorie