3 iunie 2010

Cat de pertinente sunt rezultatele Google.RO

De cate ori nu ati observat rezultate putin pertinente in paginile de rezultate de la Google.ro?

Astazi am dat peste mai multe astfel de exemple, ceea ce m-a facut sa-mi aduc aminte de cat de dezorganizat este, la prima vedere, SERP-ul romanesc si de cat de greu imi este uneori sa gasesc mai mult de 2 surse de informatii pertinente atunci cand fac o cautare. Asadar, sa facem o mica analiza.

Sa zicem ca ai un magazin online. Care vinde, printre altele, "rochii de vara". De altfel acesta este, odata cu venirea sezonului estival, unul din cuvintele tale cheie principale si ai vrea sa iti promovezi oferta pe el. Si vrei, inainte de a trece la "atac", sa afli care iti sunt concurentii pe Google RO. In mod intuitiv, te uiti la rezultatele oferite de motor pe primele pozitii. S-ar zice ca esti singurul magazin online care vinde rochii vara aceasta. De-ar fi si pe piata offline la fel de usor...

Rezultatele oferite pe acest exemplu nu mi se par deloc satisfacatoare. Si pentru a dovedi ca este un fenomen specific pentru RO, am realizat o mica comparatie cu un exemplu asemanator pe .com

Rezultate in SERP Google.ro


Am ales, pentru acest mic test, un cuvant cheie cautat: "rochii vara". De altfel cel mai cautat din categoria sa. Bineinteles, mi se poate reprosa faptul ca nu am ales o varianta care sa arate mai mult intentia de cumparare sau de informare, ceva mai specific. Si voi raspunde ca premisa de la care am pornit in aceasta analiza este experienta utilizatorului. De aceea, am ales sa merg pe cea mai raspandita experienta a utilizatorului de Google atunci cand vine vorba de rochii de vara. In plus, comparatia ramane viabila, atata timp cat voi folosi si pentru Google.com un cuvant la fel de generic.

Asadar, 981.000 de rezultate pe Google.ro, din care pe prima pagina avem urmatoarele tipuri:

- pe primele 2 pozitii: un portal dedicat femeilor, cu articole de recomandari vestimentare si tendinte din categoria Moda
- lista cuprinde alte 4 astfel de portaluri
- un director al celor mai mari producatori de rochii din tara
- un director generalist, cu categoria rochii de vara
- un blog
- si cel mai interesant, o comunitate online, cu o pagina care dateaza din 2009!!!

Cu alte cuvinte, nici un site in prima pagina care sa propuna cumpararea online de rochii de vara. Sau altfel spus: putin peste 12.000 de cautari lunar pe acest cuvant cheie care nu genereaza vanzari online.

Rezultate in SERP Google.com


Trecem la varianta in engleza a cuvantului nostru: summer dresses. Din cele peste 30 de milioane de rezultate afisate, in prima pagina avem:

- 8 magazine online, pentru diverse stiluri si bugete
- un director web
- un ziar online

In plus, pagina afiseaza si rezultatele de pe filtrul Shopping de la Google.


Exista mai multe posibile explicatii pentru diferentele pe care le constatam (ele nu se exclud reciproc):

1. Indexul Google.ro nu este la fel de dezvoltat ca cel pe .com. Nici la nivel de functii, nici la nivelul criteriilor de pozitionare.

2 Industria de e-commerce este slab dezvoltata in Romania. Atat la nivel de oferta, cat si la nivel de promovare SEO.

3. Practica shopping-ului online nu este foarte raspandita in Romania. De unde o lipsa de interes pentru dezvoltarea acestei industrii.


Pare a fi un cerc vicios. Dar este in acelasi timp semnul unui extraordinar potential de dezvoltare in .ro. Atat pentru business-ul online cat si pentru SEO.


Voua cat de pertinente vi se par rezultatele din Google.ro?


P.S.: Promit sa dau de stire cand apar in prima pagina a Google.ro pe cuvantul cheie "rochii vara", in urma acestui articol. :)





Articole din aceeasi categorie



6 comentarii:

Culinart spunea...

Si vine ca o surpriza faptul ca indexul Google.ro nu este tocmai ok? :) Evident ca nu este ca in US, suntem o tara din lumea a 3-a pt Google, si evident ca nu isi bate capul (inca) sa afiseze cele mai bune rezultate... Stie ca oricum, nu are concurent si ca oricum are cota de piata de aproape 100% pe .ro ...

Unknown spunea...

Nu am spus ca e o surpriza. Am spus doar ca e loc de muuulta evolutie. Si SEO-isti au partea lor in proces, ca si oamenii care vor sa-si dezvolte afaceri pe internet. Ia-o ca pe un indemn. :)

project name 100 spunea...

im prima faza ar trebuii filtrate anumite rezultate din serps care provin din marile ziare online, o fi ele autoritare dar nu e corect sa iasa rezultate din articole informative, in fata unor pagini optimizate si promovate pt anumite cuvinte cheie.

Unknown spunea...

Nu stiu daca ar trebui filtrate, dar cred ca o selectie "naturala" s-ar face de catre algoritm, daca ar avea din ce alege. Cu cat o sa avem website-uri mai diverse, mai specializate si mai bine optimizate SEO, cu atat vom avea un SERP mai pertinent.

Alina spunea...

Cred ca explicatiile sunt asa cum spuneai si tu : "Industria de e-commerce este slab dezvoltata in Romania" si "Practica shopping-ului online nu este foarte raspandita in Romania". In ultimii ani totusi romanii au capatat incredere in comenzile online, dar nu este un lucru atat de des practicat ca in alte tari. Si mai cred ca cei care detin o afacere inca nu realizeaza cat de benefica le poate fi promovarea online.

Anonim spunea...

Nici cum. Depinde cu ce ai cautat. pe IE(care e din ce in ce mai varza) afiseaz magazine online, pe mozilla insa...in functie de toane ! Opera nu mai e cazul sa zicem , iar Chrome cu Netscape par a castiga locul 1 in cautari. Exista si o explicatie care sigur nenea o are in maneca. Nu iau parte nimanui, dar mai bine google ca motor, chit ca are bug'uri (da nu ca pachetele Microsbarci).

Trimiteți un comentariu