14 mai 2010

Etape SEO - Audit tehnic

Dupa o lunga pauza (bine meritata) revin cu forte proaspete pentru un nou "sezon" in SEM Playground. S-ar putea sa nu se fi intamplat mare lucru in lumea motoarelor de cautare cat am lipsit: Google a schimbat modul de afisare in paginile de rezultate si a adaugat cateva functii noi in Imagini. Efectele inca sunt de testat si de evaluat.

Pana atunci, am ramas datoare cu ultima parte dintr-o descriere mai ampla a modului de realizare a unui audit de website in vederea unei optimizari SEO, si anume auditul tehnic.

Scopul unui audit tehnic este de a depista acele elemente care franeaza o buna indexare si pozitionare a unui website in motoarele de cautare. Este vorba de acele elemente tehnice sau de structura care pot impiedica paginile web a site-ului sa fie indexate si pozitionate pe motoare.

Va propun o trecere in revista a ceea ce consider a fi cele mai importante elemente care trebuie verificate in vederea unei optimizari SEO:

- Numarul de pagini indexate - Indexarea este prima conditie pentru a fi bine pozitionat si prezent pe motoarele de cautare. Acest lucru se afla simplu cu ajutorul comenzii site:www.nume-site.ro. Daca numarul de pagini indexate pe motoare nu se apropie de numarul de pagini gazduite pe acelasi domeniu, e cazul sa cauti mai departe care sunt cauzele pentru acest fapt si sa remediezi problema (nu te astepta ca indexarea sa se faca pe loc, ea dureaza pana la 1 luna, pana la trecerea robotului in vizita pe site-ul tau. Cu cat esti mai conectat la web prin link-uri cu atat te gaseste mai repede!)

- Accesibilitate la pagina de start - De la blocarea accesului catre site din server si pana la redirectionari si intro-uri de tot felul, sunt numeroase metode prin care un website (chiar daca online) nu este accesibil (sau este greu accesibil) utilizatorilor sai sau motoarelor de cautare. Desi pare ciudat, aceste cazuri nu sunt rare. Ideal din punct de vedere al motoarelor de cautare, alege sa iti configurezi pagina de start direct pe numele de domeniu (si nu pe vreun URL de genul site.ro/ro/cat/sjhdf/index.php) si sa eviti redirectionarile META refresh, Javascript sau 302. Din punct de vedere marketing, a lasa pagina de index ca pagina de pornire nu are nici un fel de utilitate (la fel si pentru motoarele de cautare). De aceea, privilegiaza numele de domeniu in toate link-urile catre Home (si nu dispersa Page Rank-ul site-ului tau facand link-uri si catre pagina de index).

- Forma URL-urilor - tinand tot de accesibilitatea paginilor, forma URL-urilor reprezinta o problema din ce in ce mai mica din punct de vedere al motoarelor de cautare (care au invatat sa citeasca URL-uri din ce in ce mai complicate si complexe - cel putin pe cele dinamice care contin pana la 3 parametri). Din punct de vedere tehnic, URL-urile pot fi citite si deci indexate mai usor daca sunt rescrise cu ajutorul cuvintelor (da, cuvinte lizibile si pentru oameni). Din punct de vedere SEO si marketing, un URL care contine cuvinte cheie care au o semnificatie penru utilizator se bucura de mai multa incredere si de mai mult trafic din partea acestuia.

- Viteza de incarcare a paginilor - devenit un factor de pozitionare extrem de important petru Google, viteza de incarcare a unei pagini web depinde de felul in care a fost construit codul sursa si felul in care sunt folosite diversele resurse pentru afisarea paginii(CSS-uri, scripturi Java trebuie sa fie externalizate, imagini in format nu foarte mare, cod sursa simplu si bine structurat). In vederea imbunatatirii vitezei de incarcare a unei pagini, Google a dezvoltat un tool de testare online: Page Speed.

- Continut duplicat - asa cum indica si numele sau, continutul duplicat se produce atunci cand exista pagini web cu URL-uri diferite care prezinta continut asemanator, situatie penalizata de motoarele de cautare prin dezindexare. Google a gasit metode de a trata efectele continului duplicat(creat in special de URL-uri dinamice cu parametri diferiti), facand alegerea unei singure versiuni pe care sa o indexeze. Dar daca va intereseaza si pozitionarea pe alte motoare de cautare, veti fi interesati sa scapati de acest risc al continutului duplicat, care poate aparea la 2 nivele: la nivelul numelui de domeniu (cu sau fara www, cele 2 versiuni sunt connsiderate a fi site-uri diferite - rezolvati problema facand o redirectionare de server 301 de pe una spre cealalta) si la nivelul header-ului din codul sursa (motoarele de cautare afiseaza in paginile de rezultate doar titlul si descrierea unui URL, in momentul in care toate paginile unui site are acelasi titlu si descriere, motorul de cautare le va considera surse identice si nu va afisa decat unul sau cateva dintre ele - rezolvarea se face prin crearea de titluri si descrieri diferite pentru paginile site-ului)

- Arhitectura site-ului - un website SEO-friendly se recunoaste dupa tehnologia folosita la construirea lui (E doar o aplicatie viu colorata in Flash, cateva Frame-uri sau foloseste numai link-uri in Javascript? Poti sa renunti la ideea de a-l aduce pe locul 1 in Google) dar si din felul in care se navigheaza in interiorul lui (principiile SEO enuntate de Google stipuleaza in primul rand o experienta utila si placuta pentru utilizator). De la regula celor 3 clic-uri (maximum de clic-uri pe care un utilizator le face in mod optimal pana la ajunge la informatia dorita) pana la crearea de cai de navigare fluide in interiorul site-ului care sa ajute utilizatorul sa gaseasca cu usurinta ceea ce cauta (link-uri informative), creati o arhitectura de website coerenta si care sa ofere informatii utile utilizatorului.

- Analiza codului sursa - Validarea codului sursa, in conformitate cu normele W3C, este esentiala pentru a asigura o lectura corecta a website-ului de catre robotii motoarelor de cautare. Acest lucru este valabil in special la nivelul Doctype-ului (prima linie din orice fisier web care este o declaratie a tipului de fisier - limbajul si comenzile din codul sursa trebuie sa fie in conformitate cu tipul de document declarat). Puteti verifica orice pagina web cu ajutorul tool-ului de verificare W3C.

- Adresa IP si tip de server : locul geografic in care este amplasat serverul site-ului poate afecta performanta lui pe motoarele de cautare. E de preferat ca site-ul sa fie localizat in aceeasi tara ca si piata de online pe care activeaza (motoarele de cautare tind sa favorizeze astfel de site-uri din motive de proximitate). Cu ajutorul whois.domaintools.com puteti afla acest lucru, precum si daca site-ul imparte serverul cu alte site-uri (este de preferat ca site-ul sa se afle pe un server dedicat, cum acest lucru nu se imtampla, incercati macar sa evitati "the bad neighborhood").

- Sitemap si Robots.txt - 2 metode prin care se poate imbunatati indexarea unui website, dand indicatii motoarelor de cautare despre paginile pe care website-ul le are si care sunt acelea dintre ele care nu se vor a fi indexate.

- Redirectionari si link-uri moarte - redirectionarile de orice fel, in afara de cele permanente (cod 301) nu sunt privite cu incredere de motoarele de cautare si de aceea nu sunt recomandate (aceasta practica a redirectionarilor este uneori indispensabila, mai ales in cazurile de schimbare a unui website sau de migrare a acestuia spre un alt nume de domeniu - in astfel de cazuri, istoricul de pozitionare a vechilor pagini poate fi in parte salvat si transferat noilor pagini prin folosirea de redirectionari 301, chiar daca Google anunta recent ca nici macar acestea nu transmit Page Rank). Link-urile moarte (link-uri care nu mai sunt de actualitate, trimitand spre pagini care nu mai exista) sunt interpretate ca semne de invechire si de iesire din uz a unui website (ele nu sunt pertinente si deci de nerecomandat utilizatorilor), iar la nivel macro acestea pot afecta pozitionarea globala a site-ului.

- Pagina de eroare (cod 404) - aceasta pagina se afiseaza in momentul in care utilizatorul intra pe un link mort sau tasteaza gresit un URL. Ea este importanta pentru ca poate ajuta utilizatorul sa-si continue vizita pe site (dar si motoarele de cautare, care parasesc o pagina de eroare si nu fac crawl intregului site) daca este configurata sa afiseze un link catre home page sau chiar intreaga pagina de pornire a site-ului.

Aceasta lista nu este exhaustiva iar un audit tehnic cu adevarat util va urmari problemele specifice fiecarui site.

Va multumesc pentru ca ati urmarit tot acest "cearceaf". Ce alte elemente tehnice urmariti in timpul unui audit pentru SEO si care vi se par cele mai importante ? Astept raspunsurile si parerile voastre in comentarii.





Articole din aceeasi categorie



2 comentarii:

Olivian BREDA spunea...

Salut, eu fac review-uri SEO care urmăresc aceste puncte. M-am inspirat dintr-un WhiteBoard Friday.

Spor.

Unknown spunea...

Salut! SEOmoz e o sursa extraordinara de informatii despre SEO iar videoclipul respectiv sintetizeaza foarte bine elementele de audit tehnic. (desi eu nu am inclus si partea de review de link-uri). Multumesc pentru precizare.

Week-end placut!

Trimiteți un comentariu