16 aprilie 2010

SEO tool - analiza concurentiala pe motoarele de cautare

A face SEO fara ustensilele necesare e ca si cum te-ai duce la lupta fara armele potrivite. Tool-urile pentru SEO sunt numeroase, gratuite sau cu bani, si vin sub diverse forme: toolbar si add-on pentru diversele browsere existente (Mozilla, Internet Explorer, Chrome), aplicatii online, dar si aplicatii pentru PC.

Pentru ca o lista exhaustiva ar fi mult prea lunga, voi incerca sa ofer informatii despre tool-urile folositoare pentru fiecare din etapele SEO pe care le voi prezenta.

Si pentru ca intr-un post anterior vorbeam despre analiza concurentilor in momentul in care facem evaluarea vizibilitatii unui website in vederea pregatirii unui plan de actiune SEO, vreau sa va prezint 2 tool-uri care ofera informatii pretioase in acest sens.

Important de stiut: cele 2 tool-uri in varianta lor free ofera functionalitati limitate, pentru a accesa informatiile complete e nevoie de inscrierea la un abonament (versiunea Pro). Chiar si asa, cele 2 tool-uri sunt utile pentru a avea o imagine sintetica si rapida asupra contextului concurential in care un website se situeaza. Pe baza acestei imagini se poate apoi merge pe o analiza mai amanuntita.

WhoIcompete.com


Whoicompete.com este un tool online dezvoltat foarte recent. El a fost anuntat intr-un articol de pe blogul Daily SEO Tip acum 2 zile si am fost curioasa sa-l incerc tocmai pentru ca nu exista foarte multe tool-uri SEO de analiza concurentiala la ora actuala pe Internet.

Tool-ul este foarte usor de folosit, necesitand crearea unui cont de user in prealabil. Apoi este de ajuns sa completati cuvintele cheie pe care vreti sa faceti analiza, tara care va intereseaza si numarul de pagini de rezultate pe care vreti sa vedeti rezultatele (pentru versiunea free, aplicatia nu functioneaza decat pentru prima pagina de rezultate, ceea ce intereseaza pe cei mai multi dintre noi). In schimb, un avantaj il reprezinta faptul ca rezultatele pot fi exportate in format .csv pentru a fi prelucrate offline.

Am realizat un test pe 5 cuvinte cheie care tin de domeniul SEO, selectand ca tara Romania:

Whoicompete.com - mod de functionare

Ceea ce este important de retinut in cazul acestui tool este faptul ca rezultatele vor fi diferite de ceea ce putem vedea pe google.ro de exemplu, de la un IP localizat in Romania (La modul general, rezultatele pe motoarele de cautare variaza in functie de locatia IP-ului utilizatorului de internet, dar si de IP-ul la care se afla website-ul pe care il cautam). Creatorii WhoIcompete.com atentioneaza faptul ca serverele lor se afla in USA. Dupa o verificare a rezultatelor introduse pentru Romania, tool-ul pare sa ofere rezultatele din Google.com cu preferintele de limba setate pe romana.

Cu toate aceste restrictii, obtinem in doar cateva secunde informatii pretioase despre cele mai bine pozitionate site-uri pe cuvintele cheie care ne intereseaza.

WhoIcompete.com - rezultate

Imaginea de mai sus prezinta lista de rezultate, care contine urmatoarele informatii :
- numele de domeniu
- numarul de aparitii in prima pagina de rezultate (overlaps)
- Page Rank
- Alexa Rank
- Yahoo links
- Pagini indexate
- Rubrica Detalii - va deschide o noua fereastra in care aflati exact cuvantele cheie pe care domeniul este pozitionat, pozitia si URL-ul corespondent, Page Rank-ul si Alexa Rank-ul paginii.

WhoIcompete.com - detalii pentru fiecare domeniu in parte

Acest tool SEO de analiza a concurentei are avantajul ca este rapid si ofera o imagine de ansamblu asupra celor mai bune domenii pe anumite cuvinte cheie. Pornind de la aceasta lista puteti vedea care sunt intr-adevar concurentii cu care intrati in competitie pe motoarele de cautare, cat de numerosi si de puternici sunt ei (in termeni de prezenta pe cuvintele cheie respective).

SEMrush


SEMrush este tot o aplicatie online, cu functionalitati limitate pentru versiunea gratuita. Puteti obtine informatii concurentiale in functie de un anumit website, un URL sau in functie de un anumit cuvant cheie. Pentru a lucra cu aplicatia e de ajuns sa completati casuta de cautare (alegand Domain, Keyword sau URL) si localizarea pe care doriti informatii (mai multe obtiuni disponibile: US, UK, RU, DE, FR sau ES).

SEMrush

Analiza in functie de numele de domeniu
. Mai jos un exemplu de raport realizat pentru un site francez din domeniul inmobiliar.

SEMrush - analiza competitei dupa un anumit domeniu

In comparatie cu tool-ul prezentat mai sus, SEMrush ofera informatii mult mai detaliate: in afara de principalii concurenti pe motoarele de cautare, mai exista informatii despre cuvintele cheie pe care domeniul respectiv este pozitionat, pozitia fiecaruia, cuvinte cheie folosite in Adwords, posibile site-uri pe care se pot plasa anunturi publicitare sau cu care se pot face parteneriate.

Analiza in functie de un cuvant cheie. Iata cum arata un raport pentru un cuvant cheie mai general "SEO marketing", pentru US.

SEMrush - analiza competitei dupa un anumit cuvant cheie

Tool-ul prezinta informatii aproape complete atat pentru partea de SEO cat si pentru Adwords pentru cuvantul cheie respectiv:
- volum de cautare si trenduri de cautare, expresii care contin cuvantul cheie, cuvinte cheie conexe, primele 20 de pozitii din motoarele de cautare si URL-ul pozitionat
- CPC-ul (Cost per click) si competitia in Adwords, site-uri care apar la link-uri sponsorizate pentru cuvantul cheie respectiv.

Tool-ul prezinta avantajul de a oferi o analiza mult mai detaliata dupa cum spuneam, in special pentru cei interesati si de Adwords. Singurul dezavantaj pe care l-am gasit este faptul ca nu prea ofera informatii despre site-urile de pe RO.


Sper ca aceste 2 tool-uri sa va fie de folos. Nu uitati ca rolul lor este de a va pune la dispozitie intr-o mariera eficienta informatii SEO. Este apoi rolul vostru sa interpretati aceste informatii si sa luati decizii pe baza lor.

Ati folosit pana acum aceste tool-uri SEO? Daca da, vi se par utile? Cunoasteti si alte asemenea tool-uri de analiza a concurentei?





Articole din aceeasi categorie