13 aprilie 2010

Povestea lui Page Rank

Citind ieri un articol de pe Search Engine Journal intitulat Beginners's Guide to Link Metrics, am descoperit un document cu valoare aproape istorica si o lectura cel putin interesanta pentru toti cei interesati de SEO. Este vorba despre versiunea prescurtata a lucrarii de doctorat a lui Sergey Brin si Lawrence Page, fondatorii Google. Lucrarea se intitula The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine si trata evident despre un motor de cautare aflat inca in faza de cercetare, pe numele lui Google. Ma voi folosi de aceasta descoperire pentru a va prezenta povestea lui Page Rank (sau eticheta sub care se ascunde tot demersul de optimizare off-site al unui website).

Daca nu esti absolvent de Automatica si sisteme de informaţii, lucrarea te va pierde cu siguranţă la un anumit punct. La modul intuitiv este probabil cea mai clara descriere a felului in care functioneaza Google ca motor de cautare, a arhitecturii sale si a principiilor pe care a fost construit initial.

Ceea ce mi se pare fascinant este felul in care aceasta lucrare scoate in evidenta un lucru foarte simplu: felul in care Google a revolutionat web search-ul. Pentru a spune varianta scurta, inainte de existenta Google, paginile web erau ierarhizate exclusiv in functie de continutul lor. Rezultatele de pe motoarele de cautare existente erau astfel foarte heterogene si nu intotdeauna cele mai utile. Noutatea introdusa de cei 2 de la Google a fost folosirea Page Rank-ului si a link-urilor hypertext dintre paginile web ca elemente de ierarhizare a rezultatelor.

Page Rank

Asa cum se explica in lucrare, intr-un mediu atat de lipsit de control cum este WWW-ul, informatiile exterioare unei pagini web sunt de mare importanta in evaluarea si tratarea acesteia pe un motor de cautare. Astfel de informatii exterioare sunt: reputatia sursei de informatii, frecventa continutului nou, calitatea, popularitatea si utilizarea unui continut web, referintele care se fac la el.

Page Rank (a carui denumire vine de la fondatorul sau Lawrence Page) este un indicator de calitate a unei pagini web, ca o nota (pe o scara de la 1 la 10) data unei pagini web in urma analizei structurii de link-uri in care aceasta pagina se situeaza. Sau cum explica cei de la Google, Page Rank este o "masura a fortei de citare" a unei anumite pagini web. Cu cat o pagina are un continut de calitate si util celor care folosesc Internetul, ea va fi reluata, citata si folosita ca referinta in alte pagini de internet. Astfel Page Rank-ul unei pagini va depinde de numarul de link-uri pe care le primeste de la alte site-uri (backlink-uri).

In formula sa de calcul, algoritmul Page Rank-ul se arata putin mai detaliat:

- nu toate backlink-urile sunt tratate la fel. Page Rank-ul unei pagini web este o functie a Page Rank-ului paginilor care o citeaza (trimit link catre ea). Cu cat sursele de backlink-uri ale unei pagini sunt mai populare (Page Rank mai mare) cu atat Page Rank-ul paginii de destinatie va fi mai important. In alta ordine de idei, un link venit de pe o sursa de incredere valoreaza mai mult decat o multitudine de backlink-uri de pe site-uri care au notorietate minima (Page Rank mic).

- valoarea unui backlink venit de pe o pagina A este ponderat de numarul de link-uri externe pe care aceasta le are. Cu alte cuvinte, valoarea unui backlink catre o pagina web se diminueaza cu numarul de link-uri prezente pe pagina A. O pagina isi imparte in mod egal Page Rank-ul intre link-urile pe care le are.

La fel de intuitiv, cei 2 de la Google explica Page Rank in felul urmator:

PageRank can be thought of as a model of user behavior. We assume there is a "random surfer" who is
given a web page at random and keeps clicking on links, never hitting "back" but eventually gets bored
and starts on another random page. The probability that the random surfer visits a page is its PageRank.

Acesta era modelul de functionare a Page Rank-ului in momentul crearii Google. Din 1998 si pana astazi lucrurile s-au mai schimbat, si asta tot datorita imensului succes pe care Page Rank-ul l-a castigat. Obtinerea de link-uri de calitate a devenit o parte importanta din procesul de SEO a unui website. Schimbul de link-uri, achizitonarea de link-uri si inscrierea automata in directoare web sunt doar cateva din aspectele mai putin pozitive pe care acest fenomen le-a generat.

Intr-un post urmator voi reveni cu informatii despre cum se poate realiza o strategie de linkbuilding corecta in mediul online actual.

Pana atunci spuneti-mi ce parere aveti despre aceasta poveste descoperita in lucrarea de conceptie a motorului de cautare gigant Google.





Articole din aceeasi categorie