12 noiembrie 2010

Ce ar putea invata specialistii SEO de la clientii lor

Ma tin de ceva vreme sa atac acest subiect. Si asta pentru ca de vreo doua luni am intrat in "maruntaiele" unei afaceri online si primul lucru pe care l-am invatat este ca, inainte de acest moment, nu aveam nici cea mai vaga idee despre ce se intampla in interiorul unui business atunci cand ofeream consiliere pe partea de SEO sau de promovare. Asta nu pentru ca nu stabileam obiective comune sau nu exista comunicare, ci pur si simplu pentru ca experientele celor 2 parti sunt complet diferite. La fel si perspectivele asupra aceluiasi proces.

La fel ca mine, cred ca sunt si alti specialisti SEO sau freelanceri care ar putea invata cate ceva din lucrurile pe care le-am constatat si ar putea profita de ele pentru a-si imbunatati relatia cu clientii lor.

Asadar, ce ar putea invata specialistii/consultantii SEO de la clientii lor?

PROJECT MANAGEMENT - Orice dificultate poate aparea in desfasurarea unei campanii SEO, ea nu tine neaparat de comunicare, de competente sau de intelegerea SEO si a importantei sale, ci, de cele mai multe ori de MANAGEMENT - time management, project management, alocarea si gestionarea resurselor (umane si tehnnice). Pentru un client, acestea sunt cele mai importante aspecte luate in considerare, mai mult decat banii. Inainte de a va apuca de munca, stabiliti foarte clar toate aceste aspecte. Si mai ales, stabiliti o persoana de legatura in firma pentru care lucrati; seful, chiar si in cazul unui small business, raspunde foarte greu la mailuri.

COMUNICARE - Sunt putini oameni care stiu sa lucreze de la distanta si intr-un alt cadru decat raportul angajator-angajat. Pentru restul, asigurati-va ca oferiti follow up pentru toate schimburile de informatie pe care le aveti cu ei, pentru toate actiunile pe care le puneti in practica. Un client nu va sta niciodata sa verifice ceea ce s-a facut sau ce mai e de facut pentru ca, desi este in interesul lui sa o faca, el DELEAGA aceasta responsabilitate fie consultantului, fie unei persoane responsabile de acest proiect. Acestia sunt cei care trebuie sa ofere constant follow up/ feedback/ raportare a rezultatelor.

REALISM - Poate este deja o axioma ceea ce zic, dar.. orice plan de SEO trebuie amendat de realitate! Nimeni nu doreste sa primeasca un plan de optimizare standardizat, care ofera indicatii luate din Google Guidelines, fara sa tina cont de nisa, de mediul concurential si mai ales de tehnologiile folosite pentru construirea site-ului. In aceasta ordine de idei, inainte de a promite o pozitionare exceptionala a unui site pe Google, asigurati-va ca stiti cat va va lua pana sa ajungeti acolo si cat de multe va permite sa modificati platforma pe care a fost construit site-ul.

REZULTATE - Din punct de vedere al clientilor, cel mai des este vorba de VANZARI. Nici un specialist SEO nu va putea garanta rezultate in SERP sau un anumit nivel de trafic sau vanzari, dar ce se poate invata de la clienti in acest caz este sa privim orice proiect mai mult din punct de vedere ROI decat din punct de vedere "tehnic". Mai multa performanta si mai putin praf in ochi.

Voi ce alte lucruri utile ati invatat de la clientii vostri si respectiv de la consultantii vostri SEO? Astept cu interes parerile voastre in comentarii.

Si pentru ca e in ton cu ceea ce am abordat in acest articol, va recomand intalnirea Lumea SEO PPC de maine care are ca tema Relatia cu Clientii, privita insa oarecum din tabara adversa. :)





Articole din aceeasi categorie